Dit is de omzet van het bedrijf, de belangrijkste bron van inkomsten uit de verkoop van producten of diensten. Dit cijfer is altijd na aftrek van belastingen, aangezien deze aan de overheid moeten worden betaald en geen deel uitmaken van de inkomsten van het bedrijf.

Aankopen (voorraad/voorraad)

Aankopen zijn de artikelen die u koopt om door te verkopen aan klanten. Een basisboekhoudkundig principe is dat de inkomsten precies worden afgezet tegen de kosten van het genereren van die inkomsten. Een boekhoudprogramma kan dan een slim idee zijn.

In dit verband wordt de voorraad of voorraad aan het einde van de boekhoudperiode altijd in mindering gebracht op de totale aankoopkosten. Deze voorraadbestanddelen zullen worden gebruikt om toekomstige verkopen te genereren en zullen worden gematcht met die verkopen in de volgende periode.

Verkoopgerelateerde uitgaven

Deze kosten zijn de kosten die rechtstreeks worden gemaakt in het proces van de verkoop aan een klant. Ze omvatten items zoals verkoopprovisie, promotiekosten en koerierskosten.

Overheads in je boekhoudprogramma

Tot slot zijn er de algemene kosten van het bedrijf. Dit zijn de kosten die worden gemaakt voor de rest van het bedrijf dat niet direct betrokken is bij het verkoopproces. Voorbeelden van overheadkosten zijn: salarissen van het personeel, verlichting en verwarming, kantoorbenodigdheden, computeronderhoud en juridische en boekhoudkundige kosten.

Twee versies van de winst- en verliesrekening

In gepubliceerde rekeningen heeft de p&l-rekening een standaardformaat, dit is om het begrip en de interpretatie van de informatie te bevorderen. De rekeningen zijn doorgaans bekend als financiële (of statutaire) rekeningen en zijn onderworpen aan boekhoudkundige en wettelijke voorschriften.

Doe goed onderzoek naar alle rekeningen met je boekhoudprogramma

Echter, om echt te begrijpen hoe uw bedrijf presteert moet u een volledig gedetailleerde p&l rekening opstellen, dit is een uitgebreide versie van de gepubliceerde rekeningen en heeft meestal extra informatie zoals ratio-analyse en de belangrijkste prestatie-indicatoren.

  • Deze versie wordt meestal aangeduid als de ‘management accounts’, simpelweg omdat het cijfers zijn die bedoeld zijn voor het management en niet voor externe publicatie. Daarom zijn er geen wettelijke richtlijnen voor de samenstelling ervan om zich zorgen over te maken.

Er zijn veel zaken belangrijk bij management van boekhoudprogramma´s

Management accounts zijn het instrument dat u moet hebben om te zien of uw bedrijf winstgevend is en worden normaal gesproken op regelmatige basis, meestal maandelijks, voor elk van uw productlijnen opgesteld. De p&l is een centraal onderdeel van het management accounts pakket.